An approach to mindfulness and mindful leadership
Mindfulness is coming up to the spotlight as the leading banner at the first workshop in the conference organized by the UNDV Committee 2019. The paper starts as an attempt to review how mindfulness has ever been thought about in the previous conference of Vesak Day Committee.
Mục lục
- 10 - Thư mời viết bài hội thảo khoa học: Cư sĩ Chánh Trí Mai Thọ Truyền với Hội Phật học Nam Việt
- 11 - Thư mời viết bài tham luận cho Vesak 2019
- 12 - Thư mời viết bài hội thảo khoa học: Cư sĩ Tâm Minh Lê Đình Thám và Hội An Nam Phật học
- 13 - Ảnh hưởng của phong trào Chấn hưng Phật giáo Việt Nam(1920) đến việc thành lập Giáo hội Phật giáo Việt Nam(1981)
- 14 - Tỷ-kheo phải biết xông khói
- 15 - Nhân minh học là khoa học của mọi luận lý
- 16 - Thư mời HỘI THẢO KHOA HỌC "Phật giáo Cổ truyền Việt Nam và sự đóng góp cho Đạo Pháp và Dân Tộc"
- 17 - Đạo Phật và trí thức
- 18 - Sách nói : Kinh Trường Bộ
- 19 - Ra mắt nhân sự Viện nghiên cứu Phật học VN NK 2007- 2012
- 20 - Cơ cấu nhân sự Viện nghiên cứu Phật học Việt Nam
- 21 - Ra mắt nhân sự Viện Nghiên cứu Phật học Việt Nam
- 22 - Viện Nghiên cứu Phật học VN tổng kết năm 2014
- 23 - Viện Nghiên cứu Phật học Việt Nam tổ chức lễ tổng kết Phật sự 2015 và phương hướng hoạt động 2016
- 24 - Buổi họp Ban thường trực Hội đồng Quản trị Viện Nghiên cứu Phật học Việt Nam
- 25 - BTS Phật giáo TP.HCM làm lễ Tự tứ mãn hạ
- 26 - Viện Nghiên Cứu Phật Học VN họp chỉnh sửa bổ sung cho quy chế nhiệm kỳ 8 (2017-2022)
- 27 - Viện Nghiên cứu Phật học VN thăm viếng chư tôn đức dịch giả
- 28 - Sẽ nỗ lực hoàn thành Bộ Đại tạng kinh Việt Nam
- 29 - Viện Nghiên cứu Phật học Việt Nam họp phiên đầu tiên của nhiệm kỳ mới
- 30 - Gần 450 nhân sự tham gia Viện Nghiên cứu Phật học VN
- 31 - Khởi động việc ấn hành Đại tạng kinh Phật giáo VN
- 32 - HỌC CÁCH ĐỐI DIỆN VỚI SỢ HÃI
- 33 - Con người phụ thuộc vào tự nhiên và có sự tác động lẫn nhau
- 34 - Nguồn gốc Phật giáo
- 35 - Phiên âm Đại Tạng Kinh
- 36 - Góp chút công sức cho Đại tạng kinh Việt Nam
- 37 - Góp phần đề nghị một đề cương biên dịch cho Đại tạng kinh Việt Nam
- 38 - Học và tu
- 39 - Viện Nghiên cứu Phật học VN có Ban Vận động tài chánh
- 40 - Hoạt động của Ban Phiên dịch Phật học Anh - Việt
- 41 - Lễ tổng kết của Viện nghiên cứu Phật học Việt Nam, nhiệm kỳ 2012-2017
- 42 - Tôn giáo và Đạo đức
- 43 - Khai phát Trí tuệ nhìn từ tư tưởng Kinh Duy Ma Cật
- 44 - Thủ tướng chủ trì họp về công tác tổ chức Đại lễ Vesak 2019
- 45 - Chuẩn bị cho Đại lễ Vesak Liên Hiệp Quốc 2019
- 46 - Phỏng vấn Hoà thượng Chủ tịch ICDV về Vesak 2019
- 47 - TP.HCM:Họp Ủy ban Quốc gia Đại lễ Vesak LHQ 2019
- 48 - VIDEO: Việt Nam đăng cai lần thứ 3 Đại lễ Vesak LHQ
- 49 - Phân viện Nghiên cứu Phật học Việt Nam tại Hà Nội triển khai công tác Phật sự năm 2019
- 50 - Đức Dalai Lama nói về Phật giáo ứng dụng (1)
- 51 - Đức Dalai Lama nói về Phật giáo ứng dụng (2)
- 52 - Đức Dalai Lama nói về Phật giáo ứng dụng (3)
- 53 - Đức Dalai Lama nói về Phật giáo ứng dụng (4)
- 54 - Đức Dalai Lama nói về Phật giáo ứng dụng (5)
- 55 - Thân người khó được, Phật pháp khó nghe
- 56 - Nếp sống đạo đức, lành mạnh của người Phật tử
- 57 - Suy nghĩ đôi điều về sự cầu siêu và cúng thí thực
- 58 - Chữ Tâm trong đạo Phật
- 59 - Phật giáo mô tả về Vũ trụ như thế nào? (1)
- 60 - Phật giáo mô tả về Vũ trụ như thế nào? (2)
- 61 - Để tâm Vô trụ khi làm từ thiện
- 62 - Tính chất giáo dục của Giới luật Phật giáo
- 63 - Ý thức về Tội lỗi
- 64 - Điều quan yếu của đời sống
- 65 - Hiểu rõ hơn về Nghiệp
- 66 - Tiểu sử Trưởng lão Hòa thượng Thích Minh Cảnh (1937-2018)
- 67 - Tiểu sử Đại lão Hòa thượng Thích Thanh Sam (1929 - 2018)
- 68 - Tiểu sử Hòa thượng Thích Đức Chơn(1932-2017)
- 69 - Tiểu sử Hòa thượng Thích Chơn Kim (1930 - 2017)
- 70 - Sơ Lược Tiểu Sử Hòa thượng Thích Trí Tịnh
- 71 - Tiểu Sử Đại Lão Hòa thượng Thích Đổng Quán(1925-2009)
- 72 - Tiểu Sử Hòa thượng Thích Bửu Chung (1881-1947)
- 73 - Tiểu Sử Hòa thượng Thích Huệ Quang (1888 - 1956)
- 74 - Tiểu sử Hòa thượng Thích Khánh Anh
- 75 - Tiểu Sử Hòa thượng Thích Hoàng Từ
- 76 - Tiểu Sử Hòa thượng Thích Nhật Liên
- 77 - Tiểu sử Hòa thượng Thích Thiện Hoa (1918 - 1973) Viện trưởng Viện Hóa Đạo GHPGVNTN
- 78 - Sơ Lược Tiểu Sử Hòa thượng Thích Quảng Tâm
- 79 - Tiểu Sử cố Đại Lão Hòa thượng Thích Bảo An
- 80 - Tiểu sử Trưởng lão Hòa thượng Thích Thanh Tứ
- 81 - Tiểu sử Hòa thượng Thích Bửu Phước (1880-1948)
- 82 - Tiểu sử trưởng lão Hòa thượng Thích Minh Châu (1918 - 2012)
- 83 - Tiểu sử Đại lão Hòa thượng Thích Từ Nhơn (1926 - 2013)
- 84 - Tìm hiểu giáo nghĩa Tịnh độ Chân tông Nhật Bản
- 85 - Không đắm nhiễm thì sống vui
- 86 - Cõi âm có hay không? Nhận thức của Phật giáo đối với vấn đề này
- 87 - Kinh Tương Ưng Bộ - HT Thích Minh Châu dịch Việt
- 88 - Kinh Trường Bộ 1 - HT Thích Minh Châu dịch Việt
- 89 - Nhân sự Ban in ấn và phát hành nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 90 - Nhân sự Ban Tài chính nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 91 - Nhân sự Trung tâm Nghiên cứu Phật giáo Việt Nam nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 92 - Nhân sự Trung tâm Nghiên cứu Phật học Hán truyền nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 93 - Nhân sự Trung tâm Nghiên cứu Văn học Phật giáo nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 94 - Nhân sự Trung tâm Nghiên cứu và Ứng dụng Thiền học Nam Truyền nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 95 - Nhân sự Trung tâm Nghiên cứu và Ứng dụng Thiền học Bắc Truyền nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 96 - Nhân sự Trung tâm Nghiên cứu Nữ giới Phật giáo nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 97 - Nhân sự Trung tâm Nghiên cứu Tôn giáo nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 98 - Nhân sự Trung tâm Phiên dịch Anh - Việt Phật học nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 99 - Nhân sự Phân viện Nghiên cứu Phật giáo Nam Tông nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 100 - Nhân sự Viện Nghiên cứu Phật học Việt Nam nhiệm kỳ VIII (2017-2022)
- 101 - Quan điểm về Theravāda và Mahāyāna của Phật Hoàng Trần Nhân Tông
- 102 - Tìm hiểu ý nghĩa câu kệ Sùng Nghiêm của Trần Nhân Tông
- 103 - Mục tiêu của đạo Phật là gì?
- 104 - Khởi nguyên Thiền Học Việt Nam
- 105 - Phật hoàng Trần Nhân Tông và những giá trị siêu việt
- 106 - Phật giáo sau thời Hai Bà Trưng (P.1)
- 107 - Phật giáo sau thời Hai Bà Trưng (P.2)
- 108 - Phật giáo sau thời Hai Bà Trưng (P.3)
- 109 - Lợi ích của pháp tu lạy Phật
- 110 - Tại sao nhiều người mê cõi Tây phương Cực lạc?
- 111 - Đức Phật có phủ nhận việc cầu nguyện?
- 112 - Bốn pháp mang đến an lạc đời sau cho người cư sĩ
- 113 - Ba căn lành chẳng thể cùng tận
- 114 - Cầu nguyện có được kết quả như ý không?
- 115 - Vì người tạo ác nghiệp, chính mình phải chịu tội
- 116 - Phật dạy 20 điều khó
- 117 - Biết sống vô thường (P.1)
- 118 - Biết sống vô thường (P.2)
- 119 - Biết sống vô thường (P.3)
- 120 - Biết sống vô thường (Phần cuối)
- 121 - 7 thứ gia tài bậc Thánh
- 122 - Cầu nguyện là chánh tín hay mê tín?
- 123 - Để việc phóng sinh thể hiện lòng từ bi đúng nghĩa
- 124 - Tự vấn về Pháp môn Tịnh độ
- 125 - Ý nghĩa tụng kinh Dược Sư và niệm Phật Dược Sư
- 126 - Pháp trợ niệm của Đức Phật
- 127 - Làm sao vui với chuyện thị phi?
- 128 - Đại lễ Vesak 2019: Sự kiện đối ngoại nhân dân
- 129 - Người gánh phân nghèo hèn và bài học Tâm không phân biệt của Đức Phật
- 130 - Bản ý của Tịnh độ tông
- 131 - Ba điều căn bản của người tu Phật
- 132 - Năm pháp khiến Chánh pháp không diệt ở thời Mạt pháp
- 133 - Về niên đại Hán dịch của kinh Na Tiên Tỳ-kheo
- 134 - Vua Trần Nhân Tông và tinh thần "Bụt ở trong nhà"
- 135 - Bản chất thời gian với ý nghĩa giải thoát của đạo Phật
- 136 - Đạo Phật bi quan hay lạc quan?
- 137 - Cực Lạc và Luân Hồi: Bất Nhị trong Tịnh Độ Tông
- 138 - Nguyễn Du và Phân Kinh Thạch Đài
- 139 - Cận cảnh ngôi chùa đăng cai đại lễ Vesak 2019 và khối Thiên thạch Mặt Trăng 600.000 USD
- 140 - Họp Viện nghiên cứu Phật học Việt Nam
- 141 - Pali - Việt đối chiếu
- 142 - Từ điển Bách khoa Phật giáo Việt Nam
- 143 - Từ điển Pháp số Tam Tạng
- 144 - Từ điển Hư Từ
- 145 - Từ điển Hán Phạn - Buddhist Chinese-Sanskrit
- 146 - Phật Quang Đại Từ điển
- 147 - Từ điển Thiền tông Hán - Việt
- 148 - Hạnh phúc là gì, mà ai cũng phải đi tìm?
- 149 - Tiếp tục đôn đốc, chuẩn bị cho Đại lễ Vesak LHQ 2019
- 150 - Nghiên cứu về trải nghiệm cận tử thông qua thiền định
- 151 - Tiêu giải nghiệp chướng theo lời Phật dạy
- 152 - 7 điều suy ngẫm từ Đạt Lai Lạt Ma có thể thay đổi cuộc đời của bạn
- 153 - Ba bài học sâu sắc từ Phật giáo để có được sự an lạc giữa cuộc sống bộn bề
- 154 - Thiền sư Khương Tăng Hội: Sơ tổ của Thiền tông Việt Nam
- 155 - Viện Nghiên cứu Phật học Việt Nam tổng kết 6 tháng cuối năm 2018 và triển khai hoạt động năm 2019
- 156 - Hội nghị trù bị lần 2 Đại lễ Vesak 2019 tại Việt Nam
- 157 - Viện Nghiên cứu Phật học Việt Nam đảnh lễ Hoà thượng Thiền sư Thích Thanh Từ
- 158 - Đại lễ Phật đản Vesak 2019 có gì đặc biệt?
- 159 - Bốn pháp thu phục lòng người
- 160 - Tổng hợp những lời dạy của Đức Phật hay và ý nghĩa
- 161 - Vô ngã vị tha - cách nhìn Phật giáo về công bằng xã hội
- 162 - Vô minh trong Phật giáo có ý nghĩa gì?
- 163 - 7 việc Phật dạy không đáng “hy sinh” trong đời
- 164 - Nuôi dưỡng lòng từ bi trong cuộc sống với 7 bước luyện tập
- 165 - Những câu nói truyền cảm hứng của Thiền sư Thích Nhất Hạnh
- 166 - Làm thế nào để có một đời sống đạo đức?
- 167 - Lắng nghe 108 lời dạy của Đức Đạt Lai Lạt Ma
- 168 - Khiêm tốn là phẩm đức của bậc đại trí
- 169 - Thiền sư Vạn Hạnh và tinh thần Phật giáo đồng hành cùng dân tộc
- 170 - Thiền sư Thường Chiếu – Người có công giao nhập 3 dòng Thiền phái của Phật giáo Việt Nam thế kỷ XIII
- 171 - Tại sao Thiền sư Thường Chiếu dám 'cãi' về Tổ Bồ Đề Đạt Ma?
- 172 - Phật dạy làm người quan trọng nhất là phải có lương thiện
- 173 - Đức Phật là người hạnh phúc!
- 174 - Ý nghĩa cầu nguyện trong đạo Phật
- 175 - Pháp lạc trong tu học
- 176 - Mê và giác
- 177 - Quán vô thường để chứng đạt vô ngã
- 178 - Lời Phật dạy: Sống vị tha là một trong những phép tắc đạo đức cao quý nhất!
- 179 - Lời Phật dạy dành cho những người hay phiền muộn
- 180 - Vì sao hạnh phúc không thể tách rời lòng vị tha?
- 181 - Video giới thiệu Đại lễ Phật Đản Vesak Liên Hiệp Quốc 2019
- 182 - Lời Phật dạy về cách tạo dựng phúc đức cho sinh mệnh con người
- 183 - 3 bí ẩn diệu kỳ của thiền định
- 184 - Phật dạy cách buông bỏ mọi phiền não
- 185 - Những nét chính về cuộc đời Hòa thượng Tuyên Hóa
- 186 - Ban Văn hóa T.Ư họp bàn việc phục vụ Vesak 2019
- 187 - 6 chân lí của hạnh phúc từ lời Phật dạy
- 188 - 17 lời khuyên sâu sắc về cuộc sống từ Thiền sư Kodo Sawaki
- 189 - 50 chân lý bất biến của cuộc đời
- 190 - Phật dạy: Hết củi thì lửa tắt
- 191 - Hai thứ tự do
- 192 - Câu chuyện Đức Phật và 3 người đàn ông cùng bài học xương máu
- 193 - Trầm cảm dưới góc nhìn Phật giáo, ngồi Thiền chữa trầm cảm theo Thiền sư Thích Nhất Hạnh
- 194 - Nghĩ về Đại lễ Liên Hiệp Quốc Vesak 2019 từ những tách trà nóng kỷ niệm
- 195 - An ninh trật tự phục vụ Đại lễ Vesak Liên Hợp Quốc 2019 đã sẵn sàng!
- 196 - Giáo hội Phật giáo Việt Nam triển khai công tác tổ chức Đại lễ Vesak Liên Hiệp Quốc 2019
- 197 - Giới đức nặng hơn đất, mạn cao hơn trời, hồi tưởng nhanh hơn gió và tư tưởng nhiều hơn cỏ!
- 198 - Quán chiếu tâm và đoạn ác tâm để làm sinh thiện tâm
- 199 - Sự ra đi bí ẩn của Tổ sư Hệ phái Khất sĩ Việt Nam Minh Đăng Quang 65 năm trước
- 200 - Cách tiếp cận của con người đối với hoà bình thế giới
- 201 - Thiền sư Khương Tăng Hội sinh ra trên đất Việt, truyền Phật giáo từ Giao Chỉ tới Đông Ngô
- 202 - Chuyển hóa sân hận bằng 5 phương cách theo lời đức Phật dạy!
- 203 - Tuyên Quang triển khai kế hoạch Đại lễ Vesak Liên Hợp Quốc 2019
- 204 - Thiền sư Pháp Đảnh (Hàn Quốc): Đệ Nhất Trì luật-Đạo hạnh sáng ngời
- 205 - Tìm hiểu Thiền Quán tử thi - phép tu mạnh mẽ để nhận thức vô ngã tại Thái Lan
- 206 - Đại lễ Vesak Liên Hợp Quốc 2019: Tôn vinh giá trị nhân văn, hòa bình
- 207 - Lời giảng vi diệu của Đức Phật về thuật Lãnh đạo
- 208 - Ý nghĩa đời sống
- 209 - Lịch trình dự kiến của Đại lễ Vesak Liên Hợp Quốc 2019
- 210 - Lời Phật dạy sâu sắc về lòng hiếu thảo đối với cha mẹ
- 211 - Vì sao vua Lý Thánh Tông đã từng nổi giận đốt chùa rồi lại sám hối xây chùa
- 212 - Phép Hỏa quang tam muội của hai Thiền sư Việt
- 213 - Trút bỏ phiền ưu theo lời Phật dạy
- 214 - Công tác Tình nguyện viên phục vụ Đại lễ Vesak Liên hiệp quốc 2019
- 215 - Vì sao người Phật tử nên ăn chay?
- 216 - Tham lam là liều thuốc độc!
- 217 - Sống hạnh phúc theo lời Phật dạy
- 218 - Cơ sở 2 bệnh viện Bạch Mai ở Hà Nam sẽ phục vụ tốt cho Vesak 2019
- 219 - Công an Hà Nam triển khai kế hoạch giữ trật tự ATGT phục vụ Đại lễ Vesak 2019
- 220 - Nghiệp và Giải nghiệp theo Chánh pháp
- 221 - Các ban chuyên môn họp đúc kết công tác chuẩn bị cho Đại lễ Vesak 2019
- 222 - Phương thuốc của lòng vị tha
- 223 - Lời Phật dạy về đạo nghĩa trong gia đình
- 224 - HT.Từ Phong trong phong trào chấn hưng Phật giáo Việt Nam
- 225 - Lời Phật dạy về cách quý trọng cuộc sống
- 226 - Pythagore và thuyết luân hồi
- 227 - Thường và vô thường
- 228 - Công tác chuẩn bị Đại lễ Vesak 2019 đang trong giai đoạn nước rút
- 229 - Báo hiếu cha mẹ theo lời Phật dạy
- 230 - Thanh lọc tâm để an lạc
- 231 - 1.500 đại biểu quốc tế dự Đại lễ Vesak LHQ 2019
- 232 - Chí tâm vì người
- 233 - Soi lại mình
- 234 - Những cái vui trong đạo Phật
- 235 - Lời Phật dạy về 3 điều để trở thành người lương thiện
- 236 - Từ bi là cội nguồn và trái tim của Phật giáo
- 237 - Tha thứ để hóa giải oán thù
- 238 - Khai mạc Hội thảo khoa học về Cư sĩ Tâm Minh Lê Đình Thám
- 239 - Niệm Phật và trị liệu
- 240 - Phật giáo TP.HCM họp đoàn tham dự Vesak LHQ 2019
- 241 - Tu chứng
- 242 - Tránh tạo nhân đau khổ theo lời Phật dạy
- 243 - Chân Không Diệu Hữu trong kinh Hoa Nghiêm
- 244 - Công bố chương trình chi tiết Đại lễ Vesak LHQ 2019
- 245 - Đại lễ Phật đản Vesak 2019 sẽ bàn chuyện dùng công nghệ số có chánh niệm
- 246 - Bản năng - Hiểu thế nào cho đúng?
- 247 - Thiền sư Thích Nhất Hạnh và những bài học sâu sắc giúp cuộc sống hạnh phúc
- 248 - Mở rộng con tim
- 249 - Sự khác biệt giữa Tưởng tri, Thức tri và Trí tuệ
- 250 - Nếp sống trí tuệ của người con Phật
- 251 - Suy nghĩ về khái niệm giải thoát sinh tử trong Đạo Phật
- 252 - Hội thảo khoa học về cư sĩ Chánh Trí - Mai Thọ Truyền
- 253 - Bộ Công an kiểm tra công tác an ninh cho Vesak 2019
- 254 - Giá trị bình yên
- 255 - Dây trói bền chắc nhất
- 256 - Thông điệp Đại lễ Phật đản Vesak 2019 của Đức Pháp chủ GHPGVN Thích Phổ Tuệ
- 257 - Chánh niệm trước ác ma
- 258 - Oai lực của tâm từ
- 259 - Kiểm soát dục vọng qua góc nhìn Phật học và khoa học
- 260 - Phật giáo thế kỷ XXI
Đối diện với sự đau khổ đã được định chế hóa Phỏng vấn Giáo sư David R. Loy
- 261 - Phật dạy tâm bi tình yêu thương chân thật
- 262 - Hân hoan hướng về Đại lễ Vesak Liên Hiệp Quốc 2019
- 263 - Điều phục ý căn
- 264 - Tránh xa 6 hành động làm hao tổn phúc đức
- 265 - Khoa học, nghệ thuật và tính tâm linh
- 266 - Lời Phật dạy sâu sắc về cách làm giàu chân chính
- 267 - Đốn ngộ và Tiệm ngộ trong Thiền tông
- 268 - Mười lợi ích khi tin Phật chân thật
- 269 - Lời Phật dạy về tác hại của việc uống rượu
- 270 - Các cấp độ nhận thức
- 271 - Diễn văn Đại lễ Phật đản PL.2563 – DL.2019 của Hòa thượng Chủ tịch Hội đồng Trị sự GHPGVN
- 272 - Viện Nghiên cứu Phật học Việt Nam họp Quý 1 năm 2019
- 273 - Tu để được an lạc thân tâm trong kiếp này
- 274 - Thắng tri
- 275 - Tháng 7, bắt đầu ấn hành bộ Đại tạng kinh Việt Nam
- 276 - Tìm hiểu sự hình thành xe hoa, kiệu hoa Phật đản
- 277 - Ý nghĩa, nguồn gốc ngày đại lễ Vesak Liên hiệp quốc
- 278 - Họp báo trước thềm Đại lễ Vesak Liên hợp quốc 2019 tại Việt Nam
- 279 - Lời Phật dạy về tham, sân, si của con người
- 280 - Đại học Phật giáo Hungary thăm Viện Nghiên cứu Phật học Việt Nam
- 281 - Thông tin chi tiết về công tác chuẩn bị Đại lễ Vesak LHQ 2019
- 282 - Một cách tiếp cận chánh niệm và sự lãnh đạo có chánh niệm
- 283 - An approach to mindfulness and mindful leadership
- 284 - Hòa thượng Chủ tịch ICDV đến Việt Nam
- 285 - Lời Đức Phật dạy: Đi nhiều, khó tu!
- 286 - Có hiếu với mẹ cha tức là kính Phật
- 287 - Khai mạc Hội thảo Quốc tế chào mừng Đại lễ Phật đản LHQ Vesak 2019 tại chùa Tam Chúc
- 288 - Trọng thể khai mạc Đại lễ Phật đản - Vesak LHQ PL.2563 tại Việt Nam
- 289 - Hội thảo quốc tế chủ đề Vesak 2019 bằng Anh ngữ
- 290 - Toàn văn Tuyên bố Hà Nam 2019
- 291 - Bế mạc Đại lễ Vesak LHQ: Tuyên bố Hà Nam 2019
- 292 - Kinh hạt muối là gì?
- 293 - Vượt qua mười hai xứ
- 294 - Phương pháp tiếp cận Phật giáo về vấn đề phát triển kinh tế bền vững
- 295 - Vô ngã, tính Không và Khoa học Lượng tử
- 296 - Cuộc sống chỉ có ý nghĩa khi con người biết được lộ trình sinh tử của mình
- 297 - Long Thọ và Khoa học Lượng tử
- 298 - Thấy mọi thứ đang vận động để lặng yên
- 299 - Hạnh của đất
- 300 - Những nền tảng về quan điểm sinh thái của Thiền tông Phật giáo
- 301 - 12 câu hỏi về cuộc đời đáng suy ngẫm
- 302 - 9 cách thay đổi số phận khi áp dụng các giáo lý nhà Phật
- 303 - Suy tư về sự sống
- 304 - Thiền sư Norman cùng những lời khuyên về lời Phật dạy khi gặp khó khăn
- 305 - Lợi ích của sự biết đủ
- 306 - Mười lý do nên tu tập từ bi quán
- 307 - Tâm Minh Lê Đình Thám, biểu mẫu của người con Phật Việt Nam
- 308 - Thiền sư Thích Nhất Hạnh và những lời khuyên nuôi dưỡng hạnh phúc
- 309 - Hiểu và Ngộ
- 310 - Trói buộc và giải thoát
- 311 - The Buddhist Analysis of the Significance of Meditation (bhāvanā) in Promoting Ethical Education in the Modern Society
- 312 - Tâm sinh tướng
- 313 - Văn hoá dung hợp cách tiếp cận của Phật giáo về sự lãnh đạo toàn cầu hiện nay
- 314 - Cách tiếp cận của Phật giáo về sự lãnh đạo bằng
Chánh niệm giúp ngày ngày an vui
- 315 - Buddhist Approach to Mindful Leadership
through An Auspicious Day
- 316 - Thiền và tâm lý trị liệu
- 317 - Sống trong thực tại, bây giờ, và ở đây!
- 318 - Người học thiền thấu qua cửa sắc không
- 319 - Nước mắt và tâm từ bi của một vị thiền sư
- 320 - Như huyễn tam-muội
- 321 - Trí, bi và lạc trong kinh Lăng-già
- 322 - Đức Phật dạy buông bỏ những thứ tưởng là mãi mãi
- 323 - Hốt bụi ném người trên gió chỉ làm bẩn mình
- 324 - Lời Phật dạy sâu sắc về việc hãy sống trọn vẹn hạnh phúc trong hiện tại
- 325 - Không nên hủy nhục người tu hành chân chính
- 326 - Phản tưởng khổ là lạc
- 327 - Sức mạnh của niềm tin
- 328 - Thiền sư Thích Nhất Hạnh và quan điểm về Phật giáo dấn thân
- 329 - Phương pháp hành thiền cơ bản
- 330 - Đức Đạt Lai Lạt Ma và những câu nói sâu sắc
- 331 - Phương pháp tiếp cận giáo pháp
- 332 - Chánh kiến đi hàng đầu
- 333 - Tu hành tánh Không trong Bồ-tát hạnh
- 334 - Nóng giận là lửa vô minh, lửa vô minh thì thiêu hủy rừng công đức
- 335 - Từ bi quán
- 336 - Cách tiếp cận của Phật giáo về sự lãnh đạo bằng Chánh niệm giúp ngày ngày an vui
- 337 - Buddhist Approach to Mindful Leadership through An Auspicious Day
- 338 - Tại sao Đức Phật thường nói đến sự khổ đau?
- 339 - Khái niệm về cái chết theo quan điểm Phật giáo
- 340 - Tánh Không là giải thoát
- 341 - Vì sao đức Phật dạy ta nên kết bạn với người hiền trí
- 342 - Phật giáo và trí thức
- 343 - Bố thí, cúng dường cũng có năm bảy đường
- 344 - Chuyển hoá stress
- 345 - Thánh tẩy trần
- 346 - Nên chú tâm vào nội lạc
- 347 - Tam nghiệp và tịnh hóa nghiệp
- 348 - Pháp giới và Pháp giới Thể tánh
- 349 - Thể tánh của Tâm
- 350 - 7 tâm cần phát khởi khi thực hành sám hối
- 351 - Năm phương pháp đưa đến định tâm
- 352 - Phật giáo và đạo đức sinh học hiện đại
- 353 - Sự yên lặng của Đức Phật
- 354 - Lời Phật dạy sâu sắc về tác hại của lời nói dối
- 355 - Tản mạn chuyện sắc không
- 356 - Sự buông xuống sau cùng
- 357 - Bốn cấp độ thiền định
- 358 - Quán tâm trên tâm
- 359 - Thấy khổ để buông khổ
- 360 - Ánh sáng Như Lai
- 361 - Khách trọ trần gian
- 362 - Không bệnh giữa ốm đau
- 363 - Thiền chỉ và thiền quán
- 364 - Tất cả pháp đều là Phật pháp
- 365 - Tại sao có các tướng
- 366 - Tôi phải làm gì để cuộc sống hạnh phúc hơn?
- 367 - Chuyển hoá về Tịnh độ
- 368 - Hãy mỉm cười khi khó khăn đến gõ cửa
- 369 - Chánh kiến
- 370 - Câu chuyện người Kalama
- 371 - Pháp thoại từ khúc gỗ trôi sông
- 372 - Thường Bất Khinh
- 373 - Con đường đi đến Phật đạo
- 374 - Ăn chay
- 375 - Pháp giúp Bồ-tát tại gia thành tựu Bồ-đề vô thượng
- 376 - Muốn chết tốt, phải sống tốt
- 377 - Trí, bi và lạc trong kinh Lăng-già
- 378 - Khởi phát nguồn tâm
- 379 - Lấy thiện tâm giúp người, phúc báo muôn vạn kiếp
- 380 - Vô niệm
- 381 - Nghĩa "Như" của tất cả các pháp
- 382 - Bước thăng bằng trên đường không thăng bằng
- 383 - Quán huyễn trong Phật giáo Việt Nam
- 384 - Tính nhất quán xuyên suốt từ kinh Nguyên thuỷ đến kinh Đại thừa
- 385 - Khẩu nghiệp gây tổn thương người khác là một trong những nghiệp nặng nề nhất
- 386 - Căn bản triết lý và kinh điển của Thiền tông
- 387 - Nhờ lực của Bát-nhã
- 388 - Để Chánh pháp an trú lâu dài
- 389 - Khéo tu thì nổi
- 390 - Vụng tu thì chìm
- 391 - Quan điểm của Phật giáo về chiến tranh và xung đột
- 392 - Lành thay nếu được là học trò của Đức Phật
- 393 - Vai trò của Phật giáo đối với Tổng hạnh phúc quốc gia
- 394 - Mặc áo giáp đi xuyên qua lịch sử
- 395 - Thiền tông Việt Nam
- 396 - Viễn ly sanh y
- 397 - Đức Phật dạy pháp nhập Niết bàn ngay tại đây và bây giờ
- 398 - Phật đi khất thực
- 399 - Chẳng phải nhân duyên, chẳng phải tự nhiên
- 400 - Vận dụng thiền quán vào xã hội hiện đại để góp phần xây dựng thế giới hòa bình an lạc
- 401 - Uẩn và Không
- 402 - Các Pháp duyên sinh, không thật
- 403 - Bát chánh đạo chính là Trung đạo
- 404 - Chánh niệm trong cuộc sống
- 405 - Thấy như huyễn tức là thấy Như Lai
- 406 - Quan hệ thực tiễn về nhân quả đạo Hiếu
- 407 - Thuyết lượng tử và sự di chuyển của tâm thức
- 408 - Như huyễn trong kinh Kim Cương
- 409 - Karl Marx & Thiền đi bộ
- 410 - Chữ Hiếu: Vẫn đi tìm một định nghĩa
- 411 - Thực tại là Chân như
- 412 - Uống nước nhớ nguồn
- 413 - Bốn ơn lớn mà người Phật tử cần nhớ
- 414 - Ngũ căn & ngũ lực
- 415 - Đi vào đời ác năm trược
- 416 - Những bình diện của tâm linh
- 417 - Tám ngọn gió
- 418 - Tinh thần hiếu đạo trong Kinh Địa Tạng
- 419 - Tri túc: Biết đủ, cách sống mang lại hạnh phúc
- 420 - Như Lai là người chỉ đường
- 421 - Quy trình của lòng nhân
- 422 - Tương ưng và an trụ
- 423 - HT.Thích Thanh Từ nói về "Vu lan mùa Báo hiếu"
- 424 - Nhà khoa học Albert Einstein và đạo Phật
- 425 - Phật tử và thiền
- 426 - Bất kỳ bạn ở đâu, giác ngộ ở đó
- 427 - Những kiến thức cơ bản về Luân hồi trong đạo Phật
- 428 - Chuyển hoá cuộc đời
- 429 - Tâm sân hận tạo nên bi kịch cuộc đời
- 430 - Nghiệp và nghiệp quả
- 431 - Gần đèn thì sáng
- 432 - Thấy biết như thật
- 433 - Tỉnh giác về cái chết
- 434 - Lời Phật dạy sâu sắc về việc hóa giải hận thù
- 435 - Nền tảng của niệm Phật
- 436 - Ba thân và mũ giáp
- 437 - Khổ đau lớn nhất đời người là gì?
- 438 - Quán tưởng
- 439 - 4 nỗi khổ mà mỗi người nên biết
- 440 - Nghiên cứu kinh Kim Cang phần Vô ngã
- 441 - Đức Phật dạy về 3 loại hạnh phúc
- 442 - Bố thí - Việc làm nhỏ mang giá trị lớn lao
- 443 - Lời Phật dạy sâu sắc về "Bạn"
- 444 - Bát Khổ: Chân lý thứ nhất bao quát Tứ Diệu Đế
- 445 - Nghệ thuật sống: Thiền Minh sát tuệ
- 446 - Lời Phật dạy về "Lòng tin"
- 447 - Nên đặt lòng tin như thế nào?
- 448 - Có pháp đốt cháy và pháp không đốt cháy
- 449 - “Sinh tử tức Niết Bàn” và ý nghĩa
- 450 - Vô ngã trong tư tưởng Phật giáo
- 451 - Sát sinh và hậu quả dưới góc nhìn của Phật giáo
- 452 - Niềm tin và trí tuệ
- 453 - Kho tàng của Phật giáo
- 454 - Giá trị bốn chân lý vĩ đại của Phật giáo: Tứ Diệu Đế
- 455 - Giữ tâm ý trong sạch
- 456 - Nhị đế là gì?
- 457 - Người trí biết nhớ ơn & báo ơn
- 458 - "Đau" phải chăng đã là "khổ"
- 459 - Trách nhiệm phổ quát
- 460 - Trầm tư ý nghĩa thực tiễn về Tịnh độ
- 461 - Tuỳ niệm pháp môn tu tập nhập pháp lưu
- 462 - Ngũ tâm hương
- 463 - Tất cả chúng sinh là mẹ
- 464 - Thiểu dục tri túc: Một cách sống hạnh phúc
- 465 - Chân lý Phật giáo là gì?
- 466 - Lời dạy về tình yêu đích thực của Thiền sư Thích Nhất Hạnh
- 467 - Sự thật về con người
- 468 - Sự hấp dẫn của đạo Phật
- 469 - Gợi mở lối đi giác ngộ
- 470 - Tu hành như khúc gỗ trôi sông
- 471 - Tản mạn về chữ Hiếu hôm nay
- 472 - Ý nghĩa đời người
- 473 - Tâm này là Phật
- 474 - Không lấy cái tôi làm trung tâm
- 475 - 20 điều nhất định phải tu tập trong đời người
- 476 - Kẻ lọc vàng
- 477 - Tại sao lại có sanh tử
- 478 - Đại tạng kinh Việt Nam: Lại thắp lên niềm hy vọng
- 479 - HT.Thích Giác Toàn, Phó Chủ tịch HĐTS, Viện trưởng Viện Nghiên cứu Phật học VN: “Thực hiện Đại tạng kinh là sứ mệnh xuyên suốt của Giáo hội”
- 480 - Người xuyên tạc Như Lai
- 481 - Mở rộng thiện duyên
- 482 - Nhận diện đau khổ và diệt trừ đau khổ
- 483 - Chết là lẽ đương nhiên
- 484 - TP.HCM: Văn phòng Viện Nghiên cứu Phật học VN và Học viện Phật giáo viếng tang NT. Ngoạt Liên
- 485 - Bí quyết hạnh phúc theo lời dạy của Thiền sư Thích Nhất Hạnh
- 486 - Nghiệp chi phối đời sống nhân sinh
- 487 - 5 việc làm tạo quả báo xấu, ảnh hưởng lớn tới cả cuộc đời bạn
- 488 - Đức Phật giảng như thế nào về cái chết và quy luật sinh lão bệnh tử trên đời?
- 489 - Khéo tích công bồi đức
- 490 - Thư mời viết bài tham dự hội thảo khoa học : "Di sản Việt Nam - Ấn Độ: Mối quan hệ xuyên văn hoá"
- 491 - Hướng nội hướng ngoại
- 492 - Trở lại vạch xuất phát không phải là thảm họa, cùng lắm là chơi lại một lần nữa
- 493 - Vấn đề tâm linh dưới góc nhìn Phật giáo
- 494 - Phòng hộ sáu căn
- 495 - Suy ngẫm lời Phật dạy
- 496 - Thiền sư Thích Nhất Hạnh với pháp thoại "Lắng nghe sâu vì hòa bình"
- 497 - Lời Phật dạy về nhân quả báo ứng
- 498 - Có sinh ắt có diệt
- 499 - Tu hành cần vững tâm
- 500 - Lời Phật dạy để gìn giữ giới hạnh
- 501 - Thư mời viết bài hội thảo khoa học "Thiền phái Lâm Tế Chúc Thánh: Lịch sử hình thành và phát triển"
- 502 - Kế hoạch hội thảo khoa học "Thiền phái Lâm Tế Chúc Thánh: Lịch sử hình thành và phát triển"
- 503 - Ý nghĩa Pháp Duyên khởi
- 504 - Buông xả hơn thua nhưng không im lặng
- 505 - Giáo lý Năm uẩn
- 506 - Công đức của việc trì kinh
- 507 - Như lý duyên khởi
- 508 - Sám hối như thế nào là đúng?
- 509 - Một câu chuyện về sức mạnh của lòng từ
- 510 - Thiền sư Huyền Quang và những đóng góp cho Phật giáo đời Trần
- 511 - Hiểu đúng "chữ khổ" trong Phật giáo
- 512 - 10 lời Phật dạy sâu sắc giúp thay đổi cuộc đời bạn
- 513 - Tuổi trẻ với hạnh nhẫn nhục
- 514 - Sống một mình
- 515 - Thoát ly khổ ách
- 516 - Phật giáo nhập thế và các vấn đề xã hội đương đại ở Việt Nam
- 517 - Niệm Phật
- 518 - Sự liên hệ giữa thế giới này và Tịnh độ Tây phương
- 519 - Phật dạy 20 câu thiền ngữ giúp cuộc sống an nhiên, vui vẻ
- 520 - Nghiệp ai nấy mang, duyên ai nấy nhận
- 521 - Nhận rõ chính mình
- 522 - Đạo Phật tiếp cận với đời sống
- 523 - Lời Phật dạy về quán vô thường
- 524 - Không tạo tác
- 525 - Phép tu im lặng
- 526 - Đức Phật và con người hiện đại
- 527 - Lời Phật dạy: Ta không tranh luận với đời, chỉ có đời tranh luận với ta
- 528 - Viện Nghiên cứu Phật học VN tổng kết Phật sự 2019
- 529 - Đừng để "Phật giáo u buồn" như thế!
- 530 - Đời sống từ bi
- 531 - Làm thế nào để nuôi dưỡng từ bi tâm?
- 532 - Khó thay nghe Chánh pháp
- 533 - Phóng sinh chân chính
- 534 - Con người chân thật nơi chính mình
- 535 - Chân không diệu hữu tự tại thong dong
- 536 - Chân lý qua nghĩa duyên sinh mùa xuân
- 537 - Tỉnh thức giữa quần mê
- 538 - Xuân, vui với Hoà thượng Bố Đại
- 539 - Hoa tàn hoa nở chỉ là Xuân
- 540 - Xuân Di-lặc
- 541 - Mùa xuân trong đạo Phật
- 542 - Đón một mùa xuân an lạc
- 543 - Thư chúc tết xuân Canh Tý của Đức Pháp chủ GHPGVN
- 544 - Ý nghĩa cành mai ngày tết
- 545 - Đầu Xuân, bàn về lới khấn "Nam mô A Di Đà Phật"
- 546 - Phật pháp xây dựng thế gian
- 547 - Ngạ quỷ nghe kinh
- 548 - Lời Phật dạy: Cách để có được hành vi tốt
- 549 - Nobel Kinh tế 2019 từ góc nhìn Phật giáo
- 550 - Triết lý Cân bằng tự nhiên đoạt giải Nobel Y sinh 2019
- 551 - Tổng quan về Giới học
- 552 - Tổng quan về Định học
- 553 - Tổng quan về Tuệ học
- 554 - Đi xem hoa hậu
- 555 - "Không" có ý nghĩa gì?
- 556 - Minh và vô minh
- 557 - Tinh tấn trong đạo Phật khác với nỗ lực ở thế gian
- 558 - Thuyết pháp không vì tiếng tăm
- 559 - Khoa học và Phật giáo
- 560 - Tánh Không, Quang minh và Năng lực
- 561 - Phật giáo - tôn giáo của duy lý
- 562 - Thiền định Phật giáo và khoa sinh học
- 563 - Mục đích của đời người
- 564 - Tình yêu thương là liều thuốc tiên chữa bệnh
- 565 - Tinh tấn quá mức cũng không hẳn là tốt
- 566 - Ý nghĩa lợi tha
- 567 - Hương hoa cúng dường chư Phật
- 568 - Tính chất của nghiệp
- 569 - Chánh niệm để hoá giải căng thẳng
- 570 - Lòng lặng thì nghiệp yên
- 571 - Hạnh tu bố thí
- 572 - Lễ hội vào thành
- 573 - Tâm của người ngồi thiền
- 574 - Một đoạn nhân duyên
- 575 - Nhị đế và Tứ tất-đàn
- 576 - Các pháp là Chân Như vốn toàn thiện
- 577 - Hiểu về Sinh Tử - Cơ hội giải thoát ngàn vàng
- 578 - Nơi lưu trữ mộc bản Đại tạng kinh Hàn Quốc
- 579 - Hàn Quốc: Có 81.352 bản Cao Ly Bát vạn Đại Tạng kinh
- 580 - Đại Chánh Tạng - Lời giới thiệu
- 581 - Pháp đơn giản
- 582 - Đức Phật - Bậc thức tỉnh cho nhân thế
- 583 - Tứ đại trọng ân trong Phật giáo
- 584 - Mục đích cuối cùng của sự tu học là chấm dứt tái sinh
- 585 - Hạnh phúc là buông xả?
- 586 - Tư tưởng Trung đạo qua Bát bất
- 587 - Niệm Phật chớ sợ cười, đừng chờ hẹn
- 588 - Soi gương Chánh pháp
- 589 - Công đức chiêm bái Phật tích
- 590 - Không có kẻ chiến bại
- 591 - Thực hành pháp và tuỳ pháp
- 592 - Bảy pháp làm cho Chánh pháp tăng trưởng
- 593 - Im lặng như pháp
- 594 - Người ngu nghĩ là ngọt
- 595 - Như Lai thọ lượng
- 596 - Bảy pháp cung kính làm cho Chánh pháp tăng trưởng
- 597 - Ra mắt Ban Biên tập và ấn hành Thánh điển Phật giáo VN
- 598 - Tam pháp ấn và sự diệt khổ
- 599 - Thư thỉnh mời viết bài kỷ yếu Trưởng lão Hoà thượng Thích Phước Sơn
- 600 - Giáo pháp như chiếc bè qua sông
- 601 - Nimitta trong Thanh tịnh đạo
- 602 - Một tâm thanh tịnh
- 603 - Giá trị phổ quát của thiền & thuyết nghiệp của đạo Phật
- 604 - Phật huệ, Phật đức, Phật lực hằng hữu miên viễn
- 605 - Pháp thân của chư Phật
- 606 - Phàm tăng & Thánh tăng
- 607 - Phật dạy: Nhìn nước để thấy người
- 608 - Bốn hạng người đáng thân cận
- 609 - Độ nhất thiết khổ ách
- 610 - Một số lời dạy của Đức Phật về Hiếu Hạnh
- 611 - Báo hiếu trong hành vi tôn giáo của Phật tử
- 612 - Vì sao Đức Phật dạy ân đức cha mẹ thật khó báo đền?
- 613 - Trầm tư về đạo hiếu
- 614 - Chữ Hiếu cũng cần vun đắp
- 615 - Phật dạy: Hãy cúng dường cha mẹ
- 616 - Định lượng chữ Hiếu
- 617 - TP. HCM: Họp Ban Biên tập và Ấn hành Tam tạng Thánh điển Phật giáo Việt Nam
- 618 - Kính thuận với cha mẹ
- 619 - Đạo nghĩa thầy trò
- 620 - Sống theo lời Phật: Mạng sống vô thường
- 621 - Ý dẫn đầu các pháp
- 622 - Phật dạy pháp "trừ sầu lo"
- 623 - Lời Phật dạy cách đối mặt với kẻ tiểu nhân
- 624 - Lược sử Trúc Lâm Tam tổ
- 625 - Niềm tin vào Tam bảo và lòng tự tín của người Phật tử
- 626 - Biết lắng nghe pháp
- 627 - Mối tương quan giữa Đức Phật và thiên nhiên
- 628 - Hưởng thụ lạc bị Như Lai chê trách
- 629 - Pháp sanh diệt
- 630 - Sắp ra mắt ấn bản kinh Trường bộ & Trung bộ
- 631 - Biển cả và Phật pháp
- 632 - Viện nghiên cứu Phật học Việt Nam ra mắt ấn phẩm Kinh Trường Bộ và Kinh Trung Bộ
- 633 - Phóng sự: Ý Nghĩa Tam Tạng Thánh Điển Phật Giáo Việt Nam
- 634 - An Viên Focus: Hành trình Tam tạng Thánh Điển Phật giáo
- 635 - Viện Nghiên cứu Phật Học Việt Nam
- 636 - Cách đối trị sợ hãi theo quan điểm Phật giáo
- 637 - Kế hoạch phối hợp tổ chức hội thảo khoa học toàn quốc về " Phát huy vai trò Tăng, Ni Giáo hội Phật giáo Việt Nam trong xây dựng khối đại đoàn kết toàn dân tộc"
- 638 - Thư mời viết bài tham luận
- 639 - Lời Phật dạy: Hãy nhớ tinh tấn, chớ có lười biếng
- 640 - Khuyến khích tu pháp sai mắc tội vô lượng
- 641 - Suy tư & nhận biết
- 642 - Hà Nội: Nữ giới Phật giáo với lĩnh vực báo chí
- 643 - Biết pháp, biết nghĩa, biết thời
- 644 - Biết tiết độ, biết mình, biết hội chúng
- 645 - Thoát khỏi sợ hãi
- 646 - Biết sự hơn kém của người
- 647 - Tu tập cũng như giữ thành
- 648 - Viện Nghiên cứu Phật học Việt Nam tổng kết Phật sự 2020
- 649 - Mê tín hay không mê tín?
- 650 - Xuân trong cửa Thiền
- 651 - Thư chúc Tết xuân Tân Sửu của Đức Pháp chủ
- 652 - Hạnh phúc của người tu
- 653 - Đắm say trong dục vui ít khổ nhiều
- 654 - Ngón tay chỉ mặt trăng: Thông điệp kinh Lăng-già
- 655 - Cầu nguyện qua cái nhìn Duyên khởi
- 656 - Nói như hoa như mật
- 657 - Thư mời viết bài tham luận cho hội thảo quốc gia "Giáo hội Phật giáo Việt nam: sự hình thành và phát triển"
- 658 - Thông báo về việc phát hành Tam tạng Thánh điển Phật giáo Việt Nam
- 659 - Thông bạch v/v Ấn hành Tam tạng Thánh điển Phật giáo Việt Nam
- 660 - Tam tạng Thánh điển Phật giáo Việt Nam: Lời chứng minh
- 661 - Tam tạng Thánh điển Phật giáo Việt Nam: Lời giới thiệu
- 662 - Tam tạng Thánh điển Phật giáo Việt Nam: Lời nói đầu
- 663 - Giáo hoá bình đẳng
- 664 - Đôi điều về học giới luật Phật giáo
- 665 - Tiểu sử Trưởng lão Hòa thượng Thích Phước Sơn (1938-2020)
- 666 - Thông bạch v/v Cúng dường Tam tạng Thánh điển Phật giáo Việt Nam
- 667 - DẪN LUẬN KINH TRƯỜNG BỘ
- 668 - DẪN LUẬN KINH TRUNG BỘ
- 669 - DẪN LUẬN KINH TƯƠNG ƯNG BỘ
- 670 - DẪN LUẬN KINH TĂNG CHI BỘ
- 671 - Ích lợi của việc sám hối
- 672 - Trị liệu bệnh khổ
- 673 - "Công ơn cha mẹ" theo lời Phật dạy
- 674 - Thiểu dục và tri túc trong kinh Di giáo
- 675 - Thành tựu chánh kiến
- 676 - Phật dạy:Nên nói cái gì và im lặng thế nào?
- 677 - Đã gieo trồng thiện căn dẫu chết cũng không sợ
- 678 - Nếu có 5 đức tính này thì người tu ở đâu cũng được thương kính
- 679 - Hướng đến thống nhất tổng mục lục cho Tam tạng Thánh điển Phật giáo Việt Nam
- 680 - Khai mạc hội thảo online "Giáo hội Phật giáo Việt Nam: 40 năm hội nhập và phát triển cùng đất nước"
- 681 - Ban Thường trực Ban Biên tập Tam tạng Thánh điển Phật giáo Việt Nam họp với Trung tâm Pāli học
- 682 - Thiền Đại thừa và Tối thượng thừa
- 683 - Giữ giới như giữ rễ cho cây
- 684 - Trung tâm Dịch thuật Trí Tịnh khánh tuế Hòa thượng Thích Giác Toàn
- 685 - Để tâm giải thoát được thuần thục
- 686 - Viện Nghiên cứu Phật học VN chúc Tết Trưởng lão Hòa thượng Quyền Pháp chủ GHPGVN
- 687 - Viện Nghiên cứu Phật học VN sẽ tổ chức nhiều hội thảo trong năm 2022
- 688 - Sự mầu nhiệm của lòng biết ơn
- 689 - Viện Nghiên cứu Phật học VN tổ chức tổng kết nhiệm kỳ vào cuối tháng 10-2022
- 690 - Hòa thượng Thích Giác Toàn: "Thực hiện Đại tạng kinh là sứ mệnh xuyên suốt của Giáo hội”
- 691 - Lãnh đạo Viện Nghiên cứu Phật học VN dâng hương tưởng niệm Hòa thượng Thích Minh Cảnh
Abstract: Mindfulness is coming up to the spotlight as the leading banner at the first workshop in the conference organized by the UNDV Committee 2019. The paper starts as an attempt to review how mindfulness has ever been thought about in the previous conference of Vesak Day Committee. The review is then widened with a shift to what mindfulness is like for the netizens around the world to enjoy. All this leads to acknowledging that Buddhist mindfulness has been in the process of secularizing, particularly when it is expounded and implemented around the western countries. Professor J. Abraham Vélez de Cea who is concerned about the secularization put forth the issue of whether the processed mindfulness is an adaptation or a distortion and has tried to solve. The paper shares the concern and offer a different view that takes mindfulness in its core to be a nexus that has a remarkable connection or bridge to Shakyamuni Buddha’s enlightenment when it appears as key factor in the third jhana. Mindfulness has also another bridge, which is quite gentle, to leadership, especially elaborated in the book entitled The Art of Power by Thích Nhất Hạnh. Last but not the least, the paper seems to be on verge of bringing forth a groundbreaking view. That is about the suggestive bridge between the smile of Thích Nhất Hạnh and the legendary smile of the ancient senior monk Maha Kassapa.
Keywords: Mindfulness, western countries, secularization, enlightenment, meditation.
The event of the United Nation Day of Vesak of 2019 was decided by The International Council of the Day of Vesak (ICDV) to take place in the province of Ha Nam from May 12th through May-14th. The ICDV also decided the main theme of the event to be Buddhist Approach to Global Leadership and Shared Responsibilities for Sustainable Societies. The main theme will be carried out along with five other sub-themes as follows,
1. Mindful Leadership For Sustainable Peace
2. Buddhist Approach To Harmonious Families, Healthcare And Sustainable Societies
3. Buddhist Approach To Global Education In Ethics
4. Buddhism And The Fourth Industrial Revolution
5. Buddhist Approach To Responsible Consumption And Sustainable Development
The Buddhist technical term mindful/mindfulness has become widespread and appeared densely in Buddhist discourses on meditation, theory and practice, deep and in daily life. Needless to say it gets its substantial flourishment in the discourses of Plum Village. That the ICDV put it at the leading position is likely to suggest its importance. This caught my attention, hence the paper is going to be prepared. The first thing I would like to say is that mindfulness should be applied universally and commonly to each and every aspects of Buddhist activities, regardless of traditions, lineages, schools, denominations. The implement of mindfulness is to be pervading and lingering in the atmosphere of the Buddhist world. The theme Mindful Leadership For Sustainable Peace is, therefore, just a selected part of the whole picture of mindfulness. My paper will be attempted at surveying on the three main headings:
1. A review of the term mindful in the course of previous United Nations Day of Vesak
2. A Look of the Term “Mindful leadership” on the Cyber World.
3. Mindful Leadership in the Light of Thich Nhat Hanh’s Insights.
1. A Review of the Term “Mindful” and “Leadership” in the Course of Previous Events of United Nations Day of Vesak
Among more than 100 titles of paper, that were submitted to and listed for the five workshops in the conference of the Vesak at Ninh Binh in 2014, there were only 4 papers that discussed mindfulness and no paper about leader or leadership associated with mindfulness.
1. The Worldwide Mindfulness Meditation Practice by Hozan Roshi
2. Mindfulness meditation can heal illnesses By Hồng Quang
3. Integrating “Mindfulness Practice’’ to University Level Curriculum: Promoting tolerance and empathy in a multi-cultural and multi faith setting by Prof. Padmasiri de Silva
4. Mindfulness for secular purposes: distortion or adaptation of the Buddha’s teachings by Dr. J. Abraham Vélez de Cea
The aforementioned silence on the topic about the interplay between mindfulness and leadership is in line with my roughly understanding that there is a bridge between the two. The reason at first blush is that mindfulness has much to do with deep and moment-moment attention to the here and the now. There is nothing to do with scheduled place to go to or well-set plan to fulfill in the future. It is only the present that matters whereas good leadership has so much to do with steering the events of any kind and any size in the best direction as well calculated before in the past so as to get to the best destination in the future. The leadership clearly is, therefore, involved in the past thinking for what will be done, the present conducting of what is proper and the future results that are expected. Now, Let’s have a look at the above four papers.
Hozan Roshi’s paper has been giving us some good news about the growth of mindfulness publications, say, books, magazines, DVDs. The years 1998 marked the starting point with 13 publications and the number has been going up continuously through 14 years to the year 2012 with 477 publications. A statistic survey conducted in 2007 told us that over 20 millions of Americans practiced mindfulness. The mindfulness practice would certainly be capable to yield lots of desirable benefits which Hong Quang in turn presented in details, sometimes in neurological parlance, sometimes poetically like “I am coming from birth and death. Sitting on the mountain peak, smiling with the Moon. Getting a job in order to feed and raise a family and to contribute good deeds to society. Mindfulness helps us to complete work more efficiently and create a good team-work spirit with our co-workers.”[1]
The title “Integrating ‘Mindfulness Practice’ to University Level Curriculum” given to his paper by Padmasiri de Silva is kind of ambitious, at least in the eye of roughly three fifth or even two third of the Vietnamese population who are Buddhists or in love with Buddhism. Its sub-title is “Promoting Tolerance and Empathy in a Multi-Cultural and Multi-faith setting”[2]. That is what he quoted from Bangkok Declaration, UN Vesak Day, 2012 “To promote the ethical use of mindfulness in a universally applicable manner, in such fields as healthcare, education, management and community education” in which “To promote the ethical use of mindfulness” can serve as a leading standpoint. There is for me the consistence of how to understand mindfulness, whether it was slightly suggested by the International Council for the Day of Vesak (ICVD) in 2012 or directly proposed by ICVD in 2019. The issue to be discussed here is the bridge between the two sides – basic sense and ethical senses of mindfulness or more general between basic and applied senses of mindfulness[3]. It is quite helpful that Padmasiri de Silva has started addressing in a scholastic way a kind of bridge that crosses over two sides, i.e., observational mindfulness and wisdom-oriented mindfulness, saying, “In the Buddhist context mindfulness as sati is just moment-moment awareness, knowing what you are doing in the moment, but we also need to use sati-sampajañña, as sampajañña serves as a bridge between the observational function of mindfulness and the direction towards wisdom. It is this sense of direction which makes way for the coherent continuity of mindfulness.”[4] He unfolded this kind of applied mindfulness towards the field of morality. I would like to say, by the way, that I feel interested in the compatibility between the particular focuses of Tibetan studies and Zen tradition in addressing negative emotions, especially when spoken in a colorful parlance, “There are very good works within the Zen and the Tibetan Buddhist tradition on managing emotions. Tibetan studies focus converting and transforming the energy in negative emotions, using the metaphor of the peacock eating poison and transforming this into the resplendent colours of the feathers, while Zen sees a cognitive and hermeneutical role in converting negative emotions to insights”. Silva quotes Wheeler and says, “presence of mind and mindfulness as helping to develop balance and resilience in negotiations, and to become aware of one’s own thinking and emotions in a detached way—recognizing the auto pilot, the first stirrings of irritation, without prematurely judging them as valid or inappropriate, accept their presence and move on, as a traveler on a train takes a passing scene. Do not try to destroy the first stirrings of anger within but see it with the wisdom of the Buddha: Irritation emerges, stay for a while and pass away.”[5] This would help in building up the emotion-controlled temperance in people who are in the field of leadership, suggesting the meaning of mindful leadership.
The paper “Mindfulness for Secular Purposes: Distortion or Adaptation of the Buddha’s Teachings?”[6] given by J. Abraham Vélez de Cea[7] satisfies a good extent my quest for understanding mindfulness as applied in secular contexts. It is originally a chapter in “The Importance of Promoting Buddhist Education”[8]. On which I get quite a good glimpse at what have been happening in the West in relation with mindfulness. With prudence, J. Abraham Vélez de Cea calls it secular mindfulness, presuming mindfulness to be religious. The reason for its secularization is given: “A secular approach to mindfulness is already spreading all over the western world, benefiting many people from both Buddhist and non-Buddhist backgrounds who otherwise would not be interested in practicing meditation.”[9] I got further informed that among the prominent pioneers in secularizing mindfulness for the benefit of many westerners are Kabat-Zinn and Scott R. Bishop. What have inspired me more, however, is from Tse-fu Kuan with his book Mindfulness in Early Buddhism[10] because it refers to what I have considered to be important: The ultimate goal of mindfulness for practitioners to aim at, “this book shows that mindfulness is not only limited to the role as a method of insight (vipassana) meditation, as presented by many Theravada advocates, but it also has a key role in serenity (samatha) meditation. It elucidates how mindfulness functions in the path to liberation from a psychological perspective, that is, how it helps to achieve an optimal cognitive capability and emotional state, and thereby enables one to attain the ultimate religious goal”[11]. I will come back to elaborate this point further.
Now, I want to render what J. Abraham Vélez de Cea have written on the Mindfulness in Early Buddhism simple and kind of pictorial. Mindfulness can be pictured as having one core in the center and three layers around. The core symbolizes its nature and the layers symbolize its interactions with other aspects of mental activities as prescribed in the Buddhist discourses. The core of mindfulness which is beforehand cultivated to be curious, open, accepting, non-elaborative and nonjudgmental has then the three main functions at most to perform: “(a) observing and noticing each object in the stream of consciousness; (b) recognizing and discriminating among different elements of experience; whether it is a thought, a feeling, or a sensation, etc., (c) investigating the elements of one’s experience and how one experience gives rise to another”[12]. My position is that when mindfulness acts more than the aforementioned three it should be considered to drop out from its core.
I see that the essence of the core, however, should be the surpassing quality awareness of each and every event in the stream of consciousness per se, a kind of supramundane discrimination or indiscrimination at most. It is not easy to say at all. This would be the prerequisite for what I consider to be groundbreaking pass into the realm of enlightenment that was experienced by the Shakyamuni Buddha.
The first layer of mindfulness is when it interacts with what any individual practitioner is experiencing moment after moment. The highly meditative layer starts with its interaction with bodily experience or the sensations, the states of the mind, or the mental stuff that is perceived. In my view, it is likely that the further the layer is unfolding the farther from the core it is.
The second layer is when mindfulness functions at its interaction with the practice of noble eightfold path where it is called by the terminological phrase “Right Mindfulness”. The noble eightfold path is the Buddhist lifestyle which encompasses all aspects of Buddhist daily practices – ethics, meditation and wisdom. Right mindfulness together with right view and right endeavor would serve in all the three above aspects as supporting power that help driving the practice of the noble eightfold path to the higher fulfillment. The “Discourse Pertaining to the Great Forty” reads, “Whoever makes endeavour for the riddance of wrong view, for the attainment of right view, that is his right endeavour. Mindful, he gets rid of wrong view; mindful, entering on right view, he abides in it. This is his right mindfulness. Thus these three things circle round and follow after right view, that is to say: right view, right endeavour, right mindfulness.”[13] This type of mindfulness appears practically versatile and kind of universal.
The third layer seems to be furthest from the core of mindfulness. It engages in emotional aspect of Buddhist lifestyle – loving kindness[14]. This is where mindfulness associated with emotion has much to do with leadership and the idea of “Mindful Leadership for Sustainable Peace” becomes plausible in Buddhist perspective in general and particularly in the worldwide political arena of today where love, tolerance and mutual trusting become less and less substantial up to a dangerous extent. This is what I will elaborate further when I read Thích Nhất Hạnh for the topic Mindful Leadership. Now, by the way, I want to say that I do appreciate what Abraham Vélez de Cea has talked about the issue: “Distortion or adaptation of the Buddha’s teaching?” where he puts forth the concerns that the Buddhists should have in relation to the secularization of mindfulness in the West, saying, “It is my sincere belief that Buddhists have reasons to be at least concerned about what many presentations of secular mindfulness do to the Buddha’s teachings and the future of Buddhism in western countries. The fact is that many presentations of secular mindfulness today tend to ignore Buddhist right mindfulness or reduce it to bare attention. Unless Buddhists mobilize to take a more active role in the way mindfulness meditation is being taught by non-Buddhists, the Buddha’s teachings run the risk of getting lost in translation and become utterly irrelevant for those practicing secular mindfulness.”[15]
2. A Look of the Term “Mindful leadership” on the Cyber World.
Now, I want to have a look of mindfulness leadership on the cyber world. The internet nowadays can give us quick and immense amount of information on any subject we may think out and try to explore into. I googled “mindfulness leadership” in December 15, 2018 at 8:32 AM, the results should be stunning: About 37,400,000 results (0.48 seconds). That amount outnumbers the working capacity of any real-life human brain. I have just arbitrarily drawn on the millions some little bits and pay some attention to the three book reviews and nine quotations as an example of some grains of sand from the Sahara desert of information. I will copy, paste them down and do little elaborating.
1. The Mindfulness Edge: How to Rewire Your Brain for Leadership By Matt Tenney and Tim Gard, PhD was reviewed by over 800 words. To avoid being clumsy and to be to-the-point, I picked up the last paragraph: “Packed with compelling research, helpful tips and exercises, and powerful stories, The Mindfulness Edge doesn’t simply open the door for us to become more aware of ourselves, our biases, and our thinking, but also helps uncover the powerful leaders within us.[16]”
2. The Mindful Leader: 7 Proven Practices To Transform Your Leadership, Your Organization and Your Life was given five stars and the following words, “The Mindful Leader is a not-to-be-missed read. Michael Bunting breaks new ground, adding an important dimension to our understanding of leadership and the practice of leading. He offers insights about mindfulness that clearly illustrate how leadership development begins within, and he brings science to mindfulness in a way that offers practical applications for meeting today’s leadership challenges—and for making an extraordinary difference in the world.[17]”
3. Mindful leadership effective tools to help you focus and succeed by Wibo Koole and part of its review says, “This book is full of insights and exercises that teach leaders and leaders-to-be how to practice mindfulness. It shows how mindfulness allows you to become more mentally and physically resilient, more easily able to switch between action and reflection, and better equipped at knowing when to focus on yourself or the world around you. But mindfulness-based leadership doesn't stop there. By learning to focus, you learn to work with your team more effectively. Nurturing a mindful corporate culture helps you solve problems and build healthy strategies that will benefit you, your colleagues, and your organization.[18]”
On flipping over some pages, I can’t help but saying that they seem not to be aware of or deliberately ignore the ultimate religious goal of mindfulness. That is only what I am doubtful about and, of course, might be wrong and I hope so. Anyhow, if it is true then the concern that Abraham Vélez de Cea has about the distortion of the Buddha’s teachings is reasonable.
Now that I turn my eyes to some quotations on the net, at the website: themindfulnessedge.com[19] I can get a lot of quotations entitled “50+ Practical and Inspiring Quotes on Mindful Leadership”, I have just arbitrarily picked up the 9 as follows,
1. “A simple mantra for inspiring, effective, mindful leadership: Cultivate peace of mind and go about doing good.”
- Matt Tenney, author of The Mindfulness Edge
2. “It seems to me it would do us all good to act from our heart more often. We’ll be surprised how small acts of attention and kindness can release the energy, enthusiasm, and imagination bottled up in our [over-stressed] minds and bodies.”
- Tim Ryan, congressman for the state of Ohio, author of A Mindful Nation: How a Simple Practice Can Help Us Reduce Stress, Improve Performance, and Recapture the American Spirit
3. “Our journey to develop the qualities of mindful leadership calls us to be present in this moment, to be ‘still in the midst of activity’. Or, more accurately in today’s world, in the midst of the chaos that often typifies our lives. As we begin to cultivate a practice to develop the qualities of mindful leadership, we begin to recognize the folly of believing that if we could just move faster, we would eventually catch up.”
- Janice Marturano, founder of the Institute for Mindful Leadership and author of Finding the Space to Lead: A Practical Guide to Mindful Leadership
4. “An anxious mind is an unproductive mind that doesn’t inspire the best in others. A top priority for mindful leaders is cultivating peace of mind.”
- Matt Tenney, author of The Mindfulness Edge: How to Rewire Your Brain for Leadership and Personal Excellence Without Adding to Your Schedule
5. “For mindful leaders, cultivating such organizational health requires first and foremost a mastery of organizational conduct—a fluency in nine basic competencies: Eliminate toxicity. Appreciate health. Build trust. Send clear messages. Embrace resistance. Understand blindness. Accept invitations. Heal wounds. Be realistic.”
- Michael Carroll, author of The Mindful Leader: Ten Principles for Bringing Out the Best in Ourselves and Others
...
6. “Mindfulness is a state of being fully present, aware of oneself and other people, and sensitive to one’s reactions to stressful situations. Leaders who are mindful tend to be more effective in understanding and relating to others, and motivating them toward shared goals. Hence, they become more effective in leadership roles.”
- Bill George, professor of Management Practice, and a Henry B. Arthur Fellow of Ethics, at Harvard Business School, former chairman and CEO of Medtronic, and author of True North: Discover Your Authentic Leadership
7. “How we drink coffee and walk to the bathroom has an impact on the mind and how we lead. Please don’t overlook these moments.”
- Matt Tenney, author of The Mindfulness Edge: How to Rewire Your Brain for Leadership and Personal Excellence Without Adding to Your Schedule
8. “Authentic leaders never let their organizations lose sight of a shared sense of purpose and common values.”
- Bill George, professor of Management Practice, and a Henry B. Arthur Fellow of Ethics, at Harvard Business School, former chairman and CEO of Medtronic, and author of True North: Discover Your Authentic Leadership
9. “To be most productive, we should do less, not more. Doing less helps us be clearer on what’s important and do those things well.”
- Matt Tenney, author of The Mindfulness Edge: How to Rewire Your Brain for Leadership and Personal Excellence Without Adding to Your Schedule
It should be reminded that in Buddhist ideology there are a set of three aspects of cultivation and an orientation for practitioners to keep constantly in mind. All and every activities including exerting leadership that a practitioner may perform should be grounded in ethics, meditation and wisdom. Those activities regardless of whatever kind they can be should be oriented toward ethics, meditation and wisdom as purpose. In short, they are motive and purpose simultaneously. Good news is that almost all and every things in Buddhist views is intrinsically possible to be means for a practitioner to travel skillfully and happily from the ocean of suffering to the shore of liberation. The three book reviews and nine mindfulness quotes as aforementioned should be shed light on and assessed by the criteria of the three aspects of cultivation and the single orientation.
3. Mindful Leadership in the Light of Thích Nhất Hạnh’s Insights.
Now, I would like to shift to the issue of mindfulness as it is addressed in The Art of Power (TAOP) by Thích Nhất Hạnh whom I regard to be among the greatest authorities in terms of a creative and feasible approach to mindfulness. With regard to the foundations of true power inclusive of true power in leadership, Buddhist tradition will discuss the following set of five spiritual powers, i.e., faith, diligence, mindfulness, concentration, and insight. In addition to the textbook-like set of five, TAOP initially speaks about the set of three virtues that a true leader should cultivate, i.e., the virtue of cutting off, the virtue of loving, and the virtue of insight, saying, “If you lead with the three virtues of cutting off, offering love, and cultivating insight, you have real authority. Simply having the title of leader is not enough. Titles do not give true power. When you practice mindfulness well and you radiate joy, stability, and peace, you acquire a much deeper authority. When you speak, people listen to you, not because they have to but because you are fresh, serene, and wise. A good leader is one who exercises only this kind of authority. She doesn't strive for it or want to use it, but it comes naturally. She inspires people by her way of living, and people listen to her because of her authenticity.”[20]
On reading the two aforementioned sets of cultivation I feel that TAOP does not discuss the leadership in terms of how to win the game of power or what kind of tactic or strategic measures should be made to get leverage or advantage in economic or political battles. It discusses instead the qualities of the leaders. The set of five spiritual powers suggests that besides the scholastic approach or scrupulously scrutinizing the Buddhist literature in the ancient languages such as Pali, Sanskrit or in the translation language such as Chinese, Tibetan, in order to get what mindfulness precisely is, there is a much more comprehensive approach that begins with faith, develops through diligence, mindfulness, concentration, and ultimately comes up with insight. The set of three virtues, i.e., cutting off, offering love and cultivating insight, are about the charismatic dispositions that are nourished by the five spiritual powers and manifested outwardly in real-life activities of the high quality leaders. It should be deeply believed that when the leaders are well equipped with the unattachment, loving kindness and insight they would not prioritize their positions and whatever theirs may be but they would be for the benefit of many and the well-faring of many. The following is a set of selected quotes from the TAOP.
- Mindfulness is being fully present in the here and now, being in touch with what is going on inside us and around us. TAOP, p3.
- Mindfulness is the energy of being aware of what is happening in the present moment. When we have the energy of mindfulness in us, we are fully present, we are fully alive, and we live deeply every moment of our daily life. Whether you are cooking, or washing, or cleaning, or sitting, or eating, it is a time for you to generate the energy of mindfulness. And the energy of mindfulness helps you know what you should do and what you should not do. It helps you avoid difficulties and mistakes, it protects you and shines light on all your daily activities. TAOP, p. 22.
- There may be suffering, fear, or anxiety in our family. Mindfulness helps US recognize this suffering, and embrace and transform it. You can say to your loved ones, "I'm here for you. Let's embrace the pain together and transform it." Mindfulness is the capacity of being there, fully present. When you love someone, the most precious gift you can give your loved one is your true presence. You can't buy the ability to bring joy and transform suffering. TAOP, p. 46.
- One of the core practices of mindfulness is to take care of our painful emotions. Many of us run away from ourselves, from our pain. Usually when we have pain, we don't want to face it because we don't know how to take care of it. TAOP, p. 50.
- Mindfulness is an energy that can hold the suffering, the anger, the despair, if you know how to hold your suffering long enough, you get relief. TAOP, p. 22-3.
- If we lose this power of mindfulness, we lose everything. Without mindfulness, we make and spend our money in ways that destroy us and other people. We use our fame in such a way that we destroy ourselves and others. We use our military strength to destroy ourselves and other people. TAOP, p. 23.
- Our family and professional lives will be poisoned if we don't know how to create and maintain a mindful home and a mindful workplace. TAOP, p. 42.
- Mindfulness is always mindfulness of something. You cannot concentrate on or become mindful of nothing. So to practice mindfulness you need an object. When you focus your attention on your breath, your breathing is the object of your mindfulness and concentration. When you generate the energy of mindfulness, it will embrace the object of your attention and keep it alive in your mind. TAOP, p. 177-8.
- Mindfulness is the energy of attention. It is the capacity in each of us to be present one hundred percent to what is happening within and around us. It is the miracle that allows us to become fully alive in each moment. It is the essential basis for healing and transforming ourselves and creating more harmony in our family, our work life, and our society. TAOP, p. 42.
With the extremely practical and feasible language, TAOP give out another picture of what mindfulness is. Many might take the above picture of mindfulness to be less than a Buddhist version of it, even to be kind of simplified or cut-short version because it has little to do with four establishments of mindfulness and it says nothing about right mindfulness in the noble eightfold path, whereas I don’t. Why? Because I feel that it is kind of to-the-point approach to the quintessence or the core of mindfulness. Moreover, it reflects a real-life example which has already been set up by the practitioners at Plump Village and still in play in line with what the Buddhists should do as proposed by Abraham Vélez de Cea, “Ideally, all Buddhists involved in teaching mindfulness meditation should be able to adopt a secular or a Buddhist approach depending on their circumstances and the background of their audiences. Only those with training in both Buddhist and secular mindfulness will be able to differentiate between the two and teach mindfulness in a way that neither clashes with non-Buddhist sensibilities nor trivializes the Buddha’s teachings and renders them irrelevant in the long term.”[21] What missed here though is that the core of mindfulness at its best is in an extremely short distance to the enlightenment that the Shakyamuni Buddha ever got. For me as a practitioner, this kind of attainment of the ultimate religious goal in relation with mindfulness as its prerequisite factor is what I feel interested in and would be inspiring true practitioners with highest achievement in mind. How short the distance is can be gleaned from the description of the third jhana or the third meditation in the Bhayabheravasutta that reads, “and I experienced in my person that joy of which the Aryans say: ‘Joyful lives he who has equanimity and is mindful,’ and I entered into and abided in the third meditation.”[22] The process is that the third meditation with mindfulness in its core as the key factor is one step from the fourth meditation and then the realm of enlightenment.
Now that, in brief, what I can say about the bridge between mindfulness and leadership is that mindfulness helps building up the elevated qualities of the leaders in regards with ethics, concentration and insight. The dispositions of mindful leaders are constantly tending to letting go, offering love and cultivating insight. She will exert power of all and every kind for the benefit of the many, for the well-faring of the many, visible and invisible, in the present or in the future. All and every of her acts of body, speech, and mind, her acts of performing the power out of her position in the office or along her personal life would be wholesome and imbued with loving-kindness and wisdom. Sustainable peace at her home, at work and even in the wider scope is, without any bit of doubt, naturally incurred. In his Vietnamese book entitled Cho Đất Nước Mở Ra (For the Country to Open), Thích Nhất Hạnh says, “Khi ta có khả năng mang lại sự bình yên trong thân và trong tâm rồi thì ta có thể giúp những người trong gia đình, trong tập đoàn, trong xã hội. Hòa bình an lạc luôn luôn bắt đầu bằng tự thân, “peace begins with yourself”. Chúng ta đừng đòi hỏi người kia phải thế này, phải thế kia. Hãy bắt đầu bằng chính mình, bằng một hơi thở, bằng một nụ cười, bằng một bước chân, bằng một lời nói, bằng một cử chỉ hòa bình, an lạc.”[23] The following is my translation: “When we are able to bring about the peace in our body and mind, we can help other members in our family, at work, and in society. “Peace begins with yourself”. We should not request other people to be like this or like that. Let’s begin with ourselves, with a breath, a smile, a footstep, a spoken word, or with a peaceful and pleasant gesture.” It should be noted that in the ancient time, a legendary smile delivered by the senior monk Maha Kassapa has ever initiated a whole course of powerful and long history of a meditation tradition named Patriarchal Meditation, if you would. The smile of Thich Nhat Hanh, which in many cases falls into being enlisted among other ethical or meditative conducts though, is genetic in nature and appears in many other forms, say, a breath, a spoken word, a footstep, and a peaceful and pleasant gesture. It seems that the cultivation process starts at a deliberate and purposeful smile that ultimately comes up being a highest-quality smile which is then intuitive and natural.
Sources:
The Collection of the Middle Length Sayings, I. B. Horner, O.B.E., M.A. (transl.), The Pali Text Society, Oxford 1995-6.
Thích Nhất Hạnh, Cho Đất Nước Mở Ra (ebook).
Thich Nhat Hanh, The Art of Power, Harper Collins Publishers, New York 2007. .
Thich Nhat Tu and Thich Duc Thien (Eds.), The Importance of Promoting Buddhist Education, Vietnam Buddhist University Publications, Phu Nhuan 2014.
https://www.mindfulleaderbook.com/
https://www.bookdepository.com/Mindfulness-Early-Buddhism-Tse-fu-Kuan/9780415437370
https://themindfulnessedge.com/mindful-leadership-quotes-practical-and-inspiring-quotes-on-mindful-leadership/
https://psychcentral.com/lib/book-review-the-mindfulness-edge-how-to-rewire-your-brain-for-leadership/
https://philosophy.eku.edu/people/velez-de-cea.
https://metadata.isbn.nl/88880/mindful-leadership.html
http://daophatngaynay.com/vn/files/sach/vesak2014/ws5_08_en__Mindfulness_for_secular_purposes_400086783.pdf
http://daophatngaynay.com/vn/files/sach/vesak2014/ws5_01_en__Integrating____Mindfulness_Practice________932596010.pdf
[1] daophatngaynay.com/vn/files/sach/vesak2014/ (Unfortunately the address seems to collapse)
[2] daophatngaynay.com/vn/files/sach/vesak2014/ws5_01_en__Integrating____Mindfulness_Practice________932596010.pdf
[3] Or I can put it in more critical terms: Rigid sense and liberalist sense.
[4]http://daophatngaynay.com/vn/files/sach/vesak2014/ws5_01_en__Integrating____Mindfulness_Practice________932596010.pdf
[6]http://daophatngaynay.com/vn/files/sach/vesak2014/ws5_08_en__Mindfulness_for_secular_purposes_400086783.pdf
[7] Born in Saragossa, Spain, Dr. J. Abraham Vélez de Cea teaches Buddhism and World Religions at Eastern Kentucky University since 2006. Before joining EKU he taught Buddhist Ethics and Buddhist-Christian Mysticism in the department of theology at Georgetown University. He is active in the Society for Buddhist-Christian Studies, and the Buddhist Critical-Constructive Reflective Group of the American Academy of Religion.
He is interested in peace-building through interfaith dialogue, which he sees as a spiritual practice for everybody, not just scholars and representatives of religious communities. He believes that interreligious education, comparative theology, and interreligious studies are indispensable tools to foster mutual understanding and cooperation among people from diverse faiths. https://philosophy.eku.edu/people/velez-de-cea.
[8] Thich Nhat Tu and Thich Duc Thien (Eds.), The Importance of Promoting Buddhist Education, Vietnam Buddhist University Publications, Phu Nhuan 2014.
[10] https://www.bookdepository.com/Mindfulness-Early-Buddhism-Tse-fu-Kuan/9780415437370. “This book identifies what is meant by sati (smrti), usually translated as `mindfulness', in early Buddhism, and examines its soteriological functions and its central role in the early Buddhist practice and philosophy. Using textual analysis and criticism, it takes new approaches to the subject through a comparative study of Buddhist texts in Pali, Chinese and Sanskrit. It also furnishes new perspectives on the ancient teaching by applying the findings in modern psychology”.
[11] https://www.bookdepository.com/Mindfulness-Early-Buddhism-Tse-fu-Kuan/9780415437370
[12] Thich Nhat Tu and Thich Duc Thien (Eds.) op cit., 114.
[13] The Collection of the Middle Length Sayings, I. B. Horner, O.B.E., M.A. (transl.), The Pali Text Society, Oxford 1996, p. 115.
[14] The mettāsutta understands loving-kindness, not as a meditation that has nothing to do with mindfulness, but rather as a particular way of practicing mindfulness... op cit., J. Abraham Vélez de Cea, p. 125.
[15] Thich Nhat Tu and Thich Duc Thien (Eds.) op cit.
[16] https://psychcentral.com/lib/book-review-the-mindfulness-edge-how-to-rewire-your-brain-for-leadership/
[17] https://www.mindfulleaderbook.com/ .
[18] https://metadata.isbn.nl/88880/mindful-leadership.html
[19] https://themindfulnessedge.com/mindful-leadership-quotes-practical-and-inspiring-quotes-on-mindful-leadership/
[20] Thich Nhat Hanh, “The Art of Power” Harper Collins Publishers, New York 2007, p. 34.
[21]http://daophatngaynay.com/vn/files/sach/vesak2014/ws5_08_en__Mindfulness_for_secular_purposes_400086783.pdf
[22] The Collection of the Middle Length Sayings, I. B. Horner, O.B.E., M.A. (transl.), The Pali Text Society, Oxford 1995, p. 27.
[23] Thích Nhất Hạnh, Cho Đất Nước Mở Ra (For the Country to Open), Vietnam 2007, p. 190.